Nieuws

Ouderpartnerschap en lezen: uw bibliotheek is aan zet!

Bibliotheken zijn van oudsher een belangrijke partner in alle gemeenten als het gaat om taalontwikkeling en lezen. De bibliotheken vervullen dan ook een belangrijke rol op een snel groeiend aantal scholen en kinderopvanglocaties, met onder meer de Bibliotheek op School (BoS) en Boekstart. Partnerschap met ouders is in beide programma’s een belangrijke component.

Steeds meer gemeenten zetten in op het stimuleren van ouderbetrokkenheid bij lezen in de doorgaande lijn.

Actief Ouderschap helpt bibliotheken om de kennis en vaardigheden van hun medewerkers rond ouderpartnerschap en lezen verder te verstevigen, zodat zij goed toegerust zijn om de kinderopvang en scholen hierin optimaal te begeleiden.  Lees meer…

ITS Radboud onderzoekt educatief partnerschap op VVE-locaties in Arnhem

Stichting PAS wil graag inzicht in hoe ouders en professionals het educatief partnerschap op de VVE peuterspeelzalen en vroegscholen in Arnhem ervaren. Daarbij is PAS natuurlijk geïnteresseerd in de effecten van haar inzet om partnerschap met ouders verder te versterken. Actief Ouderschap begeleidt op verzoek van PAS de Arnhemse VVE-locaties bij het planmatig verstevigen van het partnerschap met ouders. Het onderzoek dat uitgevoerd wordt ITS, Radboud Universiteit Nijmegen is gestart met een nulmeting. Lees meer…

Passend Onderwijs en partnerschap met ouders: welke zekerheden willen ouders en professionals?

Wat vinden ouders en professionals belangrijk in het partnerschap met elkaar in Passend Onderwijs? Daarover spraken zij tijdens een wensen- en verwachtingenavond in Almere-Buiten. Initiatiefnemers waren Passend Onderwijs Almere en Stichting Actief Ouderschap.
Tijdens de avond benoemden ouders en professionals aan aantal ‘zekerheden’ die zij willen hebben als het gaat om samenwerking in Passend Onderwijs. Lees meer…

KBS De Goede Herder ontwikkelt Schoolplan 2020 in co-creatie met ouders

De Goede Herder is een Almeerse basisschool die op een innovatieve manier werkt aan partnerschap met ouders. Zo behaalden zij het ISOP-label en is er aan actief partnerschapsteam, waarin school en ouders activiteiten uitwerken om het partnerschap te versterken. Daarbij gaat het om alle 5 de partnerschappen: dus leren, opvoeden, formeel en informeel partnerschap en samenwerken in de buurt.

Voor Monique Verdoorn, directeur van de Goede Herder, was het vanzelfsprekend om het nieuwe schoolplan in co-creatie met team en ouders te maken.  De Goede Herder wil hiermee ouders vanaf het begin meenemen in de ontwikkelingen. Lees meer…

« Oudere berichten Nieuwere berichten »